-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:11380 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

آيا دست دادن به نامحرم گناه است ؟ چرا؟ اگر به قصد شهوت نباشد باز گناه است ؟

دست دادن با مرد اجنبي ـ چه با قصد شهوت و تلذّذ باشد و چه نباشدـ جايز نيست .(1) و اگر با پوشش دست و همراه با قصد لذت باشد جايز نيست .

امام صادق 7از پيامبر6نقل مي كند: هر كس با زن نامحرمي دست بدهد,دچار غضب الهي مي شود.(2)

پيامبر6فرمود: .(3) زيرا همين كلمات و خنده ها باعث انحراف زن ها و مردان مي شود.

اسلام به خاطر حفظ عفت و تقواي عمومي , روابط زن و مرد را محدود نمود.

البته حرف زدن و يا خنديدن با زن نامحرم اشكال شرعي ندارد, ولي اگر خوف وقوع در فتنه احساس شود, بايد از تماس به خصوص در مكان خلوت خودداري گردد, چرا كه علت انحراف , تماس با نامحرمان است و گرنه در جمع خانوادگي ,گفتگوها و مزاح ها در صورتي كه غرض آلود نباشد, اشكال شرعي ندارد.

(پـاورقي 1.توضيح المسائل مراجع , ج 2 ص 416

(پـاورقي 2.شيخ حرّعاملي , وسائل الشيعه , ج 14 ص 142

(پـاورقي 3.همان , ص 143



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.